Emobility Forum 2016
Régiós konferencia és kiállítása az elektromobilitás jövőjéről

Megnyitó előadásban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter áttekintette az elektromobilitás elért eredményeit, a zöld rendszámokhoz kapcsolódó eddigi kedvezményeket (díjmentes parkolás, adókedvezmények stb.), majd ambiciózus kívánságot közvetített: a mostani másfélezernél alig több ilyen járműből 2020-ra már 30000 fusson a magyar utakon! Nagy horderejű bejelentést is tett: annak érdekében, hogy addigra e járművek ára már támogatás nélkül is elérhető legyen – „fölvezetésként” idén október 27-től pályázható lesz egy 21%-os támogatás új autók beszerzésére. A keret 2 milliárd forint, az egyedi támogatási plafon 2,3 millió forint és csak a 15 millió forintnál nem drágább autókra vehető igénybe. Ez várhatóan a mostani állomány duplázását fogja eredményezni kevesebb, mint egy év alatt.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke beszédében kiemelte, hogy a konferencia jelentőségét aláhúzza a piacvezető cégek részvétele, a tucatnyi külföldi ország legjobb gyakorlatainak számbavétele, egy teljes európai körkép fölvázolása, valamint az, hogy a tanácskozás hozzájárul a novemberig megalkotandó „alternatív energiahordozók fölhasználásáról összeállítandó nemzeti cselekvési terv” megalapozásához.

Christina Bu, a norvég EVA – a 37 ezer tagot számláló Electro Vehicle Association – főtitkára elmondásában hangzott el. Ők már a ’90-es években elkezdték a közlekedés elektrifikációját, 2020-ra 100 ezer elektromos autót várnak. Vetített képein bemutatta a területi penetrációt, az úthálózatot és elmondta, hogy Oslóban 10 főre jut egy töltőoszlop, mára a helyközi forgalomban 50 kilométerenként találhatók egyedi, vagy csoportos töltőállomások. Számot adott a nagyon szofisztikált ösztönző rendszerről 2025-től Norvégiában már nem forgalmazhatnak hagyományos meghajtású gépjárműveket.  

A rendkívül jól szervezett és kiemelkedően tartalmas konferenciáról azzal az érzéssel távozhattunk, hogy megismerkedhettünk a „befektetés a jövőbe” egy impozáns területével, körüljárhattuk, milyen csapdákat lenne jó elkerülni, egy tanulási folyamatnak leszünk részesei és ez a tevékenység csapatmunka a javából: a környezettudatosság fokozása érdekében szektorközi együttműködésre van szükség.